تپه مامای شهر ولگاگراد

بهمن ۱۵, ۱۳۹۴ at ۱۱:۴۴ ق.ظ

تپه مامای شهر ولگاگراد

تپه مامای

تور روسیه

تپه مامای، مکانی مقدس و سرود قهرمانان جنگ

امروز نماد زن شمشیر به دست، فراخوان مبارزه با دشمن، برای همه جهانیان آشنا است.

مجسمه بزرگ پیکر “مام وطن، فرا می خواند”، بر روی تپه مامای، در شهر ولگاگراد (استالینگراد سابق) قرار گرفته است. این مجسمه در مرکز مجموعه بزرگ موزه یادواره “نبرد استالین گراد”، به پاس میلیون ها سرباز کشته شده در جنگ جهانی دوم، بنا شده است .

نبرد استالین گراد نقطه عطفی در تغییر روال وحشتناکترین جنگ قرن بیستم، شد. در واقع پس از آن، ابتکار عمل در جنگ به دست نیروهای اتحاد شوروی درآمد و پیشروی آنها تا سقوط برلین در سال ۱۹۴۵، ادامه داشت .

دفاع از استالین گراد به مدت ۲۰۰ روز از اواسط جولای ۱۹۴۲ تا اوایل فوریه ۱۹۴۳ به طول انجامید. ۱۳۵ روز از این نبرد، در تپه مامای سپری شد. این تپه طی یک روز چندین بار دست به دست می شد بدین ترتیب که فاشیست ها روزانه ۱۰ تا ۱۲ بار به آن یورش می بردند. زمین آنجا از آتش و گودال هایی که پس از انفجار گلوله های توپ و تانک، بوجود آمده بود، سیاه رنگ و با خون کشته شدگان، آغشته شده بود. طبق محاسبه تقریبی، بیش ۳۴ هزار سرباز، در تپه مامای، دفن شده اند .

در حال حاضر در این مکان، یک مجموعه بزرگ موزه، به یاد روزهای وحشتناک نبرد و قهرمانان کشته شده در آن، بنا شده است. طراح این مجموعه، یوگنی ووچتیچ، مجسمه ساز معروف شوروی است که در رابطه با کار خود می گوید: “ما قبل از هر چیز سعی داشتیم تا روحیه شکست ناپذیر سربازان شوروی و تعهد فداکارانه آنها به سرزمین مادری خود را به بازدیدکندگان منتقل کنیم.” در واقع این ایده در یکایک آثار این مجموعه، آشکار و هویدا است: میدان ” نبرد تا آخرین نفس”، دیوار خراب شده با نقش ها و کنده کاری های برجسته از مدافعان قهرمان استالین گراد، میدان قهرمانان، تالار شکوه و عظمت نظامی به همراه مشعل سوزان آتش ابدی، میدان سوگ با مجسمه مادر، عزاداری سرباز شهید، گورستان یادبود نظامیان و بالاخره مجسمه “مام وطن، فرا می خواند” در مرکز آن مشاهده می شود.

تپه مامای، محلی است که نمی توان با بی تفاوتی به آن برخورد کرد. در اینجا امکان صحبت کردن وجود ندارد، بغض ها در گلو حبس شده و به غیر از آنچه که می بینید، به چیز دیگری نمی شود فکر کرد. برای ساکنین روسیه، تپه مامای مکانی مقدس است. هر کسی سعی می کند تا خود را به اینجا برساند تا یاد سربازان کشته شده در راه وطن را زنده کرده و با بازدید از این مجموعه موزه بزرگ ابعاد، مناظر زیبای منطقه را از بالای تپه مشاهده کند.

با گذشت کمی بیش از ۳۰ سال یعنی در سال ۲۰۴۵ میلادی، در یک صدمین سالگرد پیروزی جنگ کبیر میهنی، رویداد تاریخی مهمی در تپه مامای، بوقوع خواهد پیوست: کپسول حاوی پیام رزمندگان جنگ کبیر میهنی، که در سال ۱۹۷۰، برای نسل های آینده دفن شده بود، بازگشایی می شود.

ورودی ها